Rug en rugpijn: mythes en misverstanden

Over de rug en rugpijn gaan veel verhalen rond: de rug is zwak, er is slijtage, rust roest, het zit in mijn genen, als een therapie bij mijn buren helpt dan helpt het ook bij mij ... . Een aantal veel voorkomende misverstanden wil ik kort bespreken. Waarom? Als een idee zich vastzet in het gedachtengoed van een patiënt dan gaat hij/zij zich ernaar gedragen. En dat kan een averechts effect hebben op het herstel.

Bukken, bukken en nog eens bukken

Staand vooroverbuigen met gestrekte knieën is meer belastend voor de lage rug, dan met gebogen knieën. Waar? Meestal niet waar! Bij berekeningen van de belasting van de lage rug maakt het niet veel verschil. Wel is er verschil als de (lage) rug zelf in een buigstand komt. Wat er dan gebeurt is dat de rugspieren verlengen. En een verlengde spier kan minder kracht uitoefenen.

Wegwijzer bij lage rugpijn

Lage rugpijn komt veel voor. Rugklachten hebben ook vele verschijningsvormen en variaties. Dan zijn er nog verschillende artsen en therapeuten die zeggen te kunnen helpen. De vraag is natuurlijk: wat heb ik, en wat kan ik doen om er vanaf te komen? Daar is dus niet zomaar antwoord op te geven. Met het hier gepresenteerde stappenplan is wel richting aan het antwoord te geven.

Behandeling van lage rugpijn

Typ in op internet: behandeling van lage rugpijn en u ontvangt honderdduizenden hits. Als u een aantal sites leest dan ziet u hoeveel soorten behandeling bestaan. En ook dat er zoveel verschillende ideeën bestaan over de beste behandeling. Het is zeker waar dat de behandeling van rugpijn niet bestaat. Maar hoe te kiezen uit de veelheid van aanbod, wat is voor u het meest geschikt?

Stabiliteit en lage rugklachten

Regelmatig worden wij in de praktijk geconfronteerd met de mededeling van de patiënt: ik heb rugpijn omdat ik instabiliteit heb. Ik moet nu mijn rug- en buikspieren oefenen om de stabiliteit weer terug te krijgen en van mijn klachten af te komen. Wat is instabiliteit en wat is nodig voor stabiliteit?